top of page

Mijn verleden, heden en de toekomst

Als eerst wil ik meegeven wees dankbaar voor je verleden, het heeft je gemaakt wie je nu bent.


De afgelopen jaren heb ik flink op mezelf neergekeken, ik was niet goed genoeg. Als ik op school een 7 haalde was dit voor mijn gevoel niet goed genoeg. Vaak werd dit dan ook bevestigd door mijn moeder dat ik beter moest leren wilde ik wat bereiken met mijn leven.


Ook door de vooroordelen die ik hoorde over het feit dat ik 18 was en een kindje had hielpen hier niet in mee, ik deed vaak alsof het me niet interesseerde wat de mensen zeiden en had een grote mond terug. Maar onbewust maakt het je onzeker en ga je jezelf afvragen of de dingen die de mensen zeiden misschien toch wel klopte.


Mijn onzekerheid zorgde er in mijn geval voor dat ik een muur om mij heen bouwde, ik liet niemand meer bij mijn gevoel komen en werd in mijn gedrag anders naar mensen toe. Ik nam niet meer de leiding in gesprekken, omdat ik te onzeker was of mijn mening er eigenlijk wel toe deed.


Die onzekerheid en de stress om mij heen zorgde er 2 keer voor dat ik met een burn-out liep, ik was constant moe, had geen zin om leuke dingen te doen en als we dan leuke dingen deden waar ik vroeger echt van kon genieten dan deed ik dat nu ook niet. Ik genoot niet meer van de kleine leuke dingen in het leven.


Door gesprekken met de psycholoog ben ik uit de burn-out gekomen en weer gaan genieten van de dingen die er toe doen.


Je kan wel 6 jaar het zelfde bospad bewandelen en dan is het heel moeilijk om weer uit dat bospad te komen want die is ondertussen zo diep geworden dat je er voor je gevoel bijna niet meer uitkomt.


Ik ben dankbaar voor mijn verleden, ook de negatieve ervaringen zoals de scheiding van mijn ouders, het onder druk gezet worden met schaatsen en de vooroordelen als tiener moeder. Juist de negatieve dingen maar ook zeker de positieve dingen in het leven hebben mij nu gemaakt zoals ik ben.


Vroeger bleef ik in de negatieve sfeer hangen, maar nu weet ik dat dit mij niet gaat helpen. Ook al is er iets negatiefs op dat moment in je leven, zoek er iets positiefs in. Maak er een leermomentje voor jezelf van.


Vandaag de dag weet ik dat de negatieve ervaringen en het verleden wat ik heb meegemaakt, altijd in mijn rugzak zullen blijven zitten. Maar vandaag de dag weet ik ook dat ik niet meer met die rugzak in dat bospad blijf lopen wat mij alleen maar negativiteit brengt.


Mijn rugzak heeft mij gemaakt wie ik ben en daar ben ik trots op, ik ben zeker nog niet waar ik wil zijn maar het feit dat ik leer van de ervaringen en momenten in mijn rugzak, en hoe ik in de toekomst hier anders op kan reageren of mee om kan gaan zijn voor mij al grote stappen in het heden van vandaag.


Ook ik heb nog steeds wel eens dagen dat ik het leven saai vind, maar wat ik dan probeer te doen is kijken naar wat ik wel heb, welke waardevolle mensen heb ik om mij heen. Vaak de dag daarna of 2 dagen later merk ik dat ik dan alweer een andere mindset heb als de dag dat het niet zo lekker ging en ik het even allemaal saai vond.


Als je mij zou vragen naar mijn toekomst, geen idee hoe die er uitgaat zien krijg je dan als antwoord. Wat ik wel weet is dat ik de negatieve ervaringen en keuzes uit het verleden zeker met mij meeneem en hier ook echt nog wel van ga kunnen leren, ik neem ze mee om bepaalde keuzes en beslissingen te kunnen maken. Ook neem ik ze mee om te kunnen terug kijken van waar ik gekomen ben en waar ik in de toekomst wil staan.


Ik ben me ook heel bewust dat de keuzes die ik nu in het heden maak invloed hebben op de toekomst die ik tegemoet ga.


Ik wil nog een hoop bereiken in de toekomst en met mijn mentaliteit en doorzettingsvermogen gaat dit ook zeker lukken. Zolang ik niet steeds weer die negatieve spiraal uit het verleden blijf volgen maar blijf staan en blijf leren van de dingen en de keuzes die ik heb gemaakt dan ga ik er zeker komen.

bottom of page